Esirukous kannattaa!

Aabraham nousi varhain aamulla ja meni siihen paikkaan, jossa hän oli seisonut Herran edessä, katseli Sodomaan ja Gomorraan päin ja yli koko lakeuden, ja katso, maasta nousi savu niinkuin pätsin savu. Kun Jumala tuhosi sen lakeuden kaupungit, muisti Jumala Aabrahamia ja johdatti Lootin pois hävityksen keskeltä, hävittäessään ne kaupungit, joissa Loot oli asunut.” (1. Moos. 19: 27-29)

 

Monet muistavat Raamatusta kertomuksen, jossa Jumala päätti hävittää Sodoman ja Gomorran niiden syntielämän tähden. Ennen hävitystä, Jumala puhui Abrahamille aikeistaan. Kuultuaan Jumalan suunnitelmista Aabraham meni Jumalan eteen ja kysyi: ”Aiotko siis hukuttaa vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa? Entä jos kaupungissa on viisikymmentä vanhurskasta? Entä jos 45, entä jos 40, jos 30, jos 20 ja lopulta: entä jos 10?” Ja joka kerta Jumala vastasi myöntävästi Aabrahamin pyyntöön luvaten säästää koko kaupungin, jos löytää sieltä Aabrahamin mainitseman määrän vanhurskaita. (1. Moos. 18: 23-33)

 

Niin Jumala lähetti enkelinsä tarkistamaan Sodoman ja Gomorran tilanteen. Kävi ilmi, että kaupungeissa vallinnut jumalattomuus oli juuri niin pahaa, kuin Jumalalle oli kerrottu. Enkelit eivät löytäneet kaupungeista Aabrahamin mainitsemaa kymmentä vanhurskasta. Ainoa näissä kaupungeissa asunut hurskas, josta Raamattu mainitsee on Aabrahamin veljen poika Loot, joka ”kiusaantui hurskaassa sielussaan joka päivä heidän pahain tekojensa tähden, joita hänen täytyi nähdä ja kuulla” (2. Piet. 2:8). Koska muita vanhurskaita ei löytynyt, Jumala päätti laittaa suunnitelmansa täytäntöön ja hävittää Sodoman ja Gomorran kaupungit.

 

Nyt herää kysymys: oliko Aabrahamin esirukous näiden kaupunkien puolesta loppujen lopuksi turha? Aabraham joutui kuitenkin pettyneenä katselemaan savuavia kaupunkeja, joiden puolesta oli juuri rukoillut. Aabrahamin rukous ei kuitenkaan ollut turha. Raamattu yllä olevassa tekstissä sanoo, että Jumala MUISTI AABRAHAMIA ja johdatti Lootin perheineen pois hävityksen keskeltä. Jos Aabraham ei olisi rukoillut, voi olla, että Loot olisi tuhoutunut muun kaupungin mukana. Myös meidän rukouksillamme on merkitystä! Jumala on voimallinen pelastamaan myös sinun rakkaasi tämän pahan maailman keskeltä. Siksi ei hellitetä, vaan jatketaan rukousta, kunnes saadaan nähdä Jumalan pelastavia tekoja läheistemme elämässä.

 

Juuso Leivonniemi